Begränsade öppettider i vårt kundcenter följande dagar:

Tisdag 11 December stänger vi kl 14:00.

Torsdag 13 December stänger vi kl 15:00.

Onsdag 19 December har vi stängt mellan kl 13:30 -- 15:30.

Under julhelgerna 21 December t.o.m 4 Januari stänger vi kl 16:00.

Kontakta oss gärna via detta formulär

Det här är Trafikförsäkringsföreningen

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) är ett samarbetsorgan för trafikförsäkringsbolag i Sverige. Vi har en central roll i det svenska trafikförsäkringssystemet.

Det här är våra huvuduppgifter:

Vi tar ut en lagstadgad avgift (trafikförsäkringsavgift) av de personer som inte har trafikförsäkrat sitt eller sina motorfordon.

Den som äger ett motorfordon måste enligt lag teckna trafikförsäkring från första dagen man äger det. Försäkringen ersätter de eventuella skador som fordonet orsakar i trafiken. Den som inte försäkrar sitt fordon är tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift till TFF. Avgiften är mycket högre än en vanlig försäkringspremie och tas ut för varje dag som fordonet är oförsäkrat. Är fordonet avställt eller avregistrerat behövs ingen trafikförsäkring.

Vi ger ersättning till de personer som blivit skadade eller fått något förstört av ett okänt, oförsäkrat eller utländskt fordon.

Om ett oförsäkrat fordon orsakar en skada finns det inget försäkringsbolag som kan betala ut ersättning. Det är då TFF hjälper till. De pengar som vi får in på trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ersätta de personer som blivit skadade eller fått någonting förstört av ett oförsäkrat fordon.

Trots att det är lag på att ha trafikförsäkring så finns det över 60 000 oförsäkrade fordon i Sverige. De orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor om året. Ett av våra uppdrag är att minska andelen oförsäkrade fordon i landet.

Vi tillvaratar svenska intressen i det internationella trafikförsäkringssamarbetet inom Gröna Kort-systemet och andra organisationer.

Vi arbetar även på en europeisk nivå. Här handlar det om att underlätta för människor som är på resa utomlands och råkar ut för en olycka i trafiken. Det europeiska samarbetet innebär exempelvis att trafikförsäkringen gäller över landsgränserna och att den som drabbas av skada av ett utländskt fordon garanteras ersättning.

Ytterligare ett av våra uppdrag handlar om att minska andelen oförsäkrade fordon i Sverige och så här arbetar vi med detta område.

TFF bildades 1929 när obligatorisk trafikförsäkring infördes i Sverige. Alla trafikförsäkringsbolag i Sverige är enligt lag medlemmar. Verksamheten grundas i huvudsak på bestämmelser i trafikskadelagen. Stadgarna är fastställda av regeringen och vi står under tillsyn av Finansinspektionen.