Det är olagligt och dyrt att ha ett oförsäkrat fordon

Kontakta ett försäkringsbolag och teckna trafikförsäkring direkt när du köper ett fordon. Om du äger ett motorfordon så måste du enligt lag skaffa trafikförsäkring från första dagen som du blir ägare till det. Den tidigare ägarens försäkring upphör omedelbart vid ägarbytet.

Ditt fordon måste vara trafikförsäkrat även om det är trasigt, stulet, har körförbud eller inte används. Om du inte använder fordonet, ställ av det hos Transportstyrelsen. När fordonet är avställt behöver det inte vara trafikförsäkrat. Avställningen gäller från och med den dag då en fullständig anmälan kommit in till Transportstyrelsen.

Om ditt fordon inte har trafikförsäkring, måste du som ägare betala en trafikförsäkringsavgift till oss. Avgiftens storlek bestäms enligt 34 § Trafikskadelagen och är mycket högre än en vanlig försäkringspremie. Avgiften tas ut för varje dag som fordonet är oförsäkrat.

Så här mycket kostar det att ha fordonet oförsäkrat.

Om du inte betalar försäkringspremien för ditt fordon

Betalar du inte din försäkringspremie i tid, skickar försäkringsbolaget en påminnelse. Betalas inte påminnelsen senast det datum som anges, slutar försäkringen att gälla.

Om betalning görs först när försäkringen slutat att gälla (efter förfallodagen) anses betalningen som att du beställer en ny försäkring enligt försäkringsavtalslagen (5 kap. 3 §) och börjar gälla senast dagen efter betalningen. En betalning som görs efter det att försäkringen upphört att gälla har därmed ingen verkan bakåt i tiden.

Försäkringsbolagen överlåter den obetalda premien som gäller betalningsfristen på påminnelsen till oss (TFF). Vi tar sedan ut trafikförsäkringsavgift fram tills fordonet försäkras eller ställs av.