Trafikförsäkringsavgiften baseras på försäkringsbolagens årspremier för trafikförsäkring. Avgiften ska upplevas som en sanktion och vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad. Den får dock inte vara mer än 10 procent högre än den högsta trafikförsäkringspremien på marknaden (inklusive premieskatt).
Avgiften för ett fordon utgår från årspremierna för fordon av samma fordonsslag och med samma användningssätt. Man skiljer på fordonsslag (till exempel personbil, mc, buss) och användningssätt (privatbil, taxi, hyrbil). Hänsyn tas inte till fabrikat, årsmodell, bostadsort, bonus, körsträckeklass med mera. I TFF:s avgiftstabell delas fordonen in i 19 avgiftsgrupper.
TFF:s avgiftstabell utvärderas minst två gånger om året och revideras vid behov efter eventuella förändringar i försäkringsbolagens premier. Processen för hur trafikförsäkringsavgiften bestäms, granskas varje år av TFF:s externa revisorer.
Avgiftens storlek förändras för den som efter den 1 september 2019 kommer upp i en oförsäkrad tid på 30 dagar. Från dag 31 reduceras avgiften till 75 procent av ordinarie avgift. Från dag 91 reduceras avgiften till 50 procent av ordinarie avgift. Från dag 181 reduceras avgiften till 25 procent av ordinarie avgift.
Avgiftssänkningen görs för att motverka en alltför hög skuldsättning. Avgiften ska avse ett och samma fordon under en sammanhängande period. Den lägsta debiteringen med reducerad avgift är 7 kronor per dag.