Vi har ändrade telefontider med anledning av covid-19

Har du fått ett krav och vill kontakta Kundcenter?
Vår telefontid är vardagar (måndag - fredag) kl 09:00-16:00
Du kan också sända meddelanden till och kommunicera med oss genom att logga in på Mina sidor

Tycker du att det tar tid innan du får svar från oss i telefon eller via mejl?
(Se informationen genom att scrolla ner på sidan efter att du klickat på länken)

Har du råkat ut för en skada och vill kontakta oss?
Vår telefontid är vardagar (måndag - fredag) kl 09:00-15:00
Du kan också mejla till skador@tff.se eller kommunicera med oss genom att logga in på Mina sidor

TFF har i uppdrag att ta ut trafikförsäkringsavgiften

Föreningen TFF är ett samarbetsorgan för trafikförsäkringsbolag i Sverige. Vi har en laglig rätt (34 § trafikskadelagen) att ta ut en trafikförsäkringsavgift av personer som äger fordon som är oförsäkrade, men inte avställda.

Varje dag får TFF information från Transportstyrelsen om vilka fordon som blivit avställda, påställda, avregistrerade eller bytt ägare. Vi får också information om vilka nya försäkringar som tecknats och vilka försäkringar som upphört (dessa uppgifter får Transportstyrelsen från försäkringsbolagen).

Avgiften bidrar till att ersätta skador

Om ett oförsäkrat fordon orsakar en skada finns det inget försäkringsbolag som kan betala ut ersättning. Det är då som TFF hjälper till. Pengarna vi får in på trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ersätta de personer som blivit skadade eller fått någonting förstört av ett oförsäkrat fordon.

Trots att det är lag på att ha trafikförsäkring finns det omkring 55.000 fordon i Sverige som är oförsäkrade. Det är cirka en procent av alla fordon. De orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor om året.